Ahad, 13 Jun 2010

Doa Pagi Dan Petang

DOA SETIAP PAGI DAN PETANG

*“Ya allah sesungguhnya aku mohon padaMu keampunan dan kesihatan di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon padaMu keampunan dan kesihatan dalam agamaku, duniaku, keluargaku dan hartabendaku.
“Ya Allah, tutupkanlah segala keburukan dan berikanlah ketenangan daripada segala yang mengejutkan hatiku. Ya Allah engkau peliharalah aku daripada segal bahaya yang ada di hadapanku, di belakangku, di kananku, kiriku dan bahaya yang datang dari atas. Aku mohon perlindungan dengan kebesaranMu daripada mara bahaya yang membinasakan dari bawahku.”

-Riwayat Imam Abu Daud, daripadaRasulullah S.A.W. yang tak pernah meninggalkan doa ini.

*************************************************************
*“Ya Allah sesungguhnya aku mohon kepada kebaikan yang datang mendadak, aku mohon juga perlindunganMu daripada kejahatan yang datang mendadak. Kerana sesungguhnya seseorang hamba itu tdak akan tahu apa sahaja yang akan datang kepada nya dengan tiba-tiba waktu pagi dan petang”.

-Riwayat Anas bin Malik mengenai doa yang di baca Rasulullah.

*************************************************************
*Ya Allah tuhan yang mencipta langit dan bumi, yang mengetahui ghaib dan yang jelas. Engkaulah yang memelihara setiap sesuatu dan memilikinya.Aku mengaku bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan engkau sendiri dan tiada yang menyekutuiMu. Sesungguhnya Muhammad itu hambaMu dan utusanMu. Aku mohon perlindungan Mu daripada kejahatan diri sendiri dan daripada kejahatan syaitan yang mengajakku syirik kepadaMu. Aku mohon perlindunganMu daripada kejahatan yang aku bawa untuk diriku sendiri atau kejahatan yang ku bawa untuk orang Muslim lain.

-Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan Nasai’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan